Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Facebook tar hårdare tag mot "klickrubriker"

Utformar nya algoritmer som degraderar alltför otydliga rubriker.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 05 Augusti 2016, 06:53
Uppdaterad: 05 Augusti 2016, 06:53

Ämnen i artikeln:

Facebook

På torsdagen meddelande Facebook att man kommer trappa upp de tidigare åtgärderna mot "klickrubriker" som lockar läsare till artiklar, uppger Ad Age.

Rubriker som innehåller vissa otydliga fraser kommer degraderas i nyhetsflödet. Ett exempel på rubriker som riskerar att degraderas är de som avsiktligt utelämnar viktig information, vilket tvingar läsare att klicka på artikeln för att ta reda på svaret.

Även rubriker som överdriver artikeln och som skapar vilseledande förväntningar kommer att hamna längre ned i nyhetsflödet.

Det är troligt att publishers kommer att påverkas av de nya åtgärderna, beroende på hur mycket man ägnar sig åt alltför otydliga och lockande rubriker, skriver Ad Age.

Enligt det blogginlägg från Facebook, som Ad Age tagit del av, är ett tydligt exempel:

"Han stoppade vitlök i hans skor innan han gick och la sig, vad som händer härnäst är svårt att tro".

För att lösa "klickrubriks-problemet" kommer Facebook under de kommande veckorna därför justera sina algoritmer så att läsare får upp minde "klickrubriker" i sitt nyhetsflöde. Det här bygger på ett tidigare försök att lokalisera vilka artiklar som läsare klickar på och sedan snabbt lämnar, vilket antagligen betyder att de blev besvikna över innehållet.

Systemet för att avgöra om en artikel är "clickbait" eller inte kommer fungera ungefär som ett skräppostfilter som kommer reagera på vissa fraser som ofta används i "klickrubriker".

Exakt vilka fraser som räknas som "klickfraser" eller exakt när det nya systemet införs är ännu oklart, uppger Ad Age.

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.