Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Facebook tar bort ”trendande” nyheter

Efter en lång tids kritik mot nyhetsurvalet väljer nu sociala medier-nätverket att ta bort sektionen för nyheter och ämnen som trendar.

Sektionen ”trendande nyheter” på Facebook lanserades 2014 som ett sätt att hjälpa användarna att upptäcka nyhetsämnen som var populära runt om på Facebook.

Men sektionen har under flera års tid mött kraftig kritik. I maj 2016 gick tidigare anställda på Facebook ut och berättade om att Facebook styrt vilka nyheter som skulle ligga i topp och aktivt sorterat bort konservativa nyheter. Samtidigt har det vid flera tillfället uppmärksammats hur falska nyheter seglat upp i sektionen.

Tjänsten finns i dag bara i fem länder och, enligt Facebook, står den enbart för i genomsnitt 1,5 procent klick in till nyhetsbolagen. Och undersökningar visar att intresset för sektionen minskar. Mot bakgrund av det väljer nu Facebook att lägga ned den redan i nästa vecka. Det skriver Facebook i  sitt nyhetsrum.

Nu ska sociala medier-nätverket i stället hitta nya sätt att hålla användarna informerade om nyheter:

”Människor berättar för oss att de vill hålla sig informerade om vad som händer runt dem. Vi är engagerade i att se till att nyheterna som människor ser på Facebook är högkvalitativa och vi investerar så att vi bättre ska kunna uppmärksamma nyheterna när det är som mest viktigt.”

Publicerad 2018-06-04 06.41Uppdaterad 2018-06-04 06.41

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: