Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Facebook spränger tvåmiljardersvallen

Publicerad: 28 Juni 2017, 06:28
Uppdaterad: 28 Juni 2017, 06:53

Facebook-grundaren Mark Zuckerberg publicerade i går den här uppdaterade bilder över alla världens Facebook-användare.

Det sociala nätverket når nu två tredjedelar av världens internetanvändare. Samtidigt meddelar Facebook att man låter företag rikta annonser till hela hushåll.


Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Det var Facebooks grundare och vd, Mark Zuckerberg, som i ett Facebookinlägg på tisdagen förmedlade nyheten att nätverket sedan i går morse har över två miljarder användare per månad.

"Vi gör framsteg med att sammankoppla världen, låt oss nu föra världen tätare samman", skrev Zuckerberg från Palo Alto, där företagets högkvarter ligger, och tillade:

"Det är en ära att få dela den här resan med er."

 

Enligt Business Insider motsvarar två miljarder användare omkring två tredjedelar av alla människor med tillgång till internet.

I genomsnitt "gillar" omkring 800 miljoner användare någonting per dag, skriver Facebook i ett blogginlägg med anledning av nyheten.

För att fira den milstolpen kommer Facebook under de kommande dagarna att rulla ut personligt anpassade videos, skriver företaget vidare.

Förutom de nya siffrorna meddelar Facebook även att man kommer låta annonsörer rikta annonser mot hela hushåll eller till specifika människor inom hushållet, rapporterar Adweek.

Målet är att rikta sig till de som både påverkar köpbesluten och de som faktiskt tar köpbesluten inom hushållet.

Verktyget är också tänkt att minska bortkastade annonspengar. Om någon inom hushållet exempelvis köpt en Netflix-prenumeration så är det onödigt att den typen av annons visas igen för hela hushållet. Baserat på Facebooks data ska den typen av annonser istället stoppas för att dra ned på bortkastade annonser.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FacebookMark Zuckerberg

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev