Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook släpper uppdateringar – ska få fler att tjäna pengar på sitt innehåll

Publicerad: 11 Mars 2021, 14:00

De nyheter som nu börjar rullas ut beskrivs som en del av ett pågående arbete som ska hjälpa företag och innehållsproducenter att digitalisera sin verksamhet.

I dag börjar Facebook rulla ut en rad uppdaterade funktioner i Sverige och andra länder vilka bland annat syftar till att fler ska kunna tjäna pengar på plattformen.


Ämnen i artikeln:

Facebook

På torsdagen presenterade Facebook i en bloggpost en rad nyheter kring annonsering och utökade möjligheter för innehållsskapare att tjäna pengar på nätjättens plattformar.

Ett av initiativen innebär att Facebook förenklar kriterierna för in-stream annonser (de annonser som visas i en video och inte innan den startar, reds. anm.) för att fler ska kunna ha nytta av verktyget.

Facebook har tidigare krävt att videon som annonsen presenteras ska vara minst tre minuter lång, men från och med nu behöver den enbart vara i en minut.

Samtigit möjliggör Facebook för svenska innehållsproducenter att köra direktsända in-stream annonser, vilket inte har gått tidigare. När det gäller in-stream annonser får även innehållsskaparen ta del av pengarna från annonsören och på så sätt tjäna pengar på sitt innehåll. 

Förändringarna beskrivs av Facebook som en del av ett pågående arbete som ska hjälpa företag och innehållsproducenter att digitalisera sin verksamhet.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.