Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook släpper nytt verktyg mot falska nyheter

Publicerad: 7 april 2017, 05:57
Uppdaterad: 8 maj 2017, 06:36

Facebooks nya utbildningsverktyg ska hjlälpa användare att upptäcka falska nyheter.

I kampen mot spridningen av falsk information på nätet lanserar Facebook ett nytt utbildningsverktyg på plattformen.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Efter att internetgiganten fick kritik för att ha möjliggjort för falska nyheter att spridas i samband med det amerikanska presidentvalet i höstas har Facebook successivt rullat ut funktioner för att motverka spridningen av osann information på forumet.

Nu lanseras ytterligare verktyg i kampen mot falska nyheter.

”Vi vet att folk vill se information som stämmer på Facebook – och det gör vi också. Falska nyheter och bluffar är skadliga för vårt samhälle och leder till en mindre informerad värld. Vi har alla ett ansvar för att minska spridningen av falska nyheter”, skriver Adam Mosseri, som är ansvarig för Facebooks nyhetsflöde, i ett pressmeddelande.

Ett av verktygen är ett samarbete med organisationen First Draft, som arbetar med att sprida kunskap kring informationsspridning på nätet.  Verktyget består av en liten guide kring hur man bäst identifierar falska nyheter. Utbildningsverktyget kommer under ett par dagar att vara synligt i toppen av nyhetsflödet för användare i 14 länder, däribland Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Italien.

Facebookchefen listar även andra sätt på vilka företaget arbetar för att informationen som sprids i deras kanaler ska vara sann. I huvudsak rör det sig om det områden:

Att minska de ekonomiska incitamenten för att sprida falsk information

Bygga nya produkter för att stoppa spridningen

Hjälpa människor att göra mer informerade beslut när de stöter på falska nyheter

Arbetet innefattar bland annat att jobba med oberoende organisationer för faktagranskning, försvåra för människor att lägga upp falsk information och reklam, se över rankingsystemet av inlägg, använda maskininlärning för att lättare upptäcka bluffar, och lägga mer kraft på att identifiera falska användarkonton, skriver företaget. Adam Mosseri avslutar:

“Falska nyheter går tvärtemot vårt mål att länka samman människor med meningsfulla berättelser. Vi kommer fortsätta jobba med det här, och vi vet att vi har mer jobb att göra.”

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.