Digitalt presenteras av:

Facebook släpper AR-filter för annonsörer

Facebook i förhandling med annonsörer om animerade filter inom plattformen. Foto: Montage

Dags för nästa Snapchat-imitation: snart kan varumärken lansera sina egna animerade selfiefilter.

Facebook förhandlar med ett flertal Hollywood Studios, som vill släppa selfiefilter på plattformen i samband med stora filmlanseringar. Filtren kommer att vara en sorts animerade masker, skriver AdAge.  

Enligt uppgift kommer en ny Facebook-app att lanseras i mars, som innehåller en Snapchat-inspirerad kamerafunktion med inslag av augmented reality, AR.

I "Facebook Live"  finns redan filter som användarna kan applicera på sina ansikten, men inte med varumärken som avsändare – vilket Facebook nu öppnar möjligheterna för.

Annonsör-finansierade filter är ytterligare ett exempel på funktioner som techjätten kopierar från rivalen Snapchat. Bland annat Hollywood studion "Twentieth Century Fox", Hillary Clinton under presidentkampanjen och varumärket "Taco Bells", har nått stora framgångar med sina snapchatkampanjer i form av köpta filter.

Hotet mot Snapchat, spekulerar AdAge, är att Facebook när de lanserar populära funktioner som redan finns hos konkurrenten, kommer att vara mer attraktiva för annonsörer eftersom de har många fler användare.  

Facebook, som köpt AR-företaget MSQRD, har pekat ut ”Augmented Reality” som ett av sina framtida kärnområden.

Techjätten håller just nu på och testkör den nya funktionen ”Facebook Stories” – som innehåller AR – I Irland, som är det enda lanseringslandet än så länge.

Stories – som redan har en motsvarighet på Instagram – kommer att vara en vertikal videofunktion som bara syns i 24 timmar, innan den försvinner.  

Det vertikala formatet är en efterapning av Snapchats format. Facebooks lansering innebär att annonsörer kommer att kunna köra samma vertikala videor på båda plattformarna.   

 

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2017-01-31 07.00Uppdaterad 2017-01-31 07.18

Dela artikeln: