Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook sätter stopp för skräpannonser

Publicerad: 11 Maj 2017, 11:37
Uppdaterad: 11 Maj 2017, 11:37

Inlägg som länkar vidare till lågkvalitativt innehåll med klickrubriker och vilseledande annonser kommer minska i antal i nyhetsflödet.


Facebook kommer under de kommande månaderna rulla ut nya förändringar för att minska antalet klickrubriker och vilseledande annonser. Det skriver Facebook i ett blogginlägg.

Enligt Facebook har användare uppgett att de blir besvikna när de klickar på en länk som leder vidare till en sajt med lite innehåll och som över översållad med störande annonser.

Sedan ett år tillbaka har den sociala medie-jätten haft en policy för att förhindra annonsörer med lågkvalitativa sajter att göra reklam på plattformen.

Det här är alltså ytterligare ett krafftag mot den typen av störande innehåll och som även omfattar organiska inlägg i nyhetsflödet.

Förändringen kan innebära att publicister som inte har den typen av lågkvalitativt innehåll upplever något högre trafik. På samma sätt kommer publicister som har den typen av innehåll uppleva en något lägre trafik.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.