Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 1 Augusti 2019, 11:56
För en plattform som Facebook borde sökannonsering vara en affär med stor potential.
Foto: Wikimedia/ Wersm
För en plattform med två miljarder användare borde sökannonsering vara en bra affär. Nu utökar Facebook satsningen.
Förra året smyglanserade Facebook sökannonsering för en avgränsad del av den amerikanska marknaden. I samband med detta sade bolaget att man skulle utöka satsningen om den visade sig vara framgångsrik.
Och det verkar den ha varit.
Nu tillgängliggör techplattformen sök-verkyget för fler annonsörer i USA och Kanada, skriver techsajten Wersm.
Hur många sökningar som görs dagligen av Facebooks två miljarder användare är inte känt – men att Facebook startat initiativet, indikerar att där finns pengar att hämta.
LÄS MER: Trots miljardomsättning – techjättarna duckar svensk skatt
Möjligheten för annonsörer att använda sig av sök dyker upp under rubriken ”Facebook search” när man skapar kampanjer som ska visas i nyhetsflödet.
Alla sökannonser är reklammärkta, och kan väljas som statiska bilder eller som ”annonssnurra” – som i sin tur skickar vidare användaren till annonsörens sajt.
Än så länge kan man inte ”targeta” användare utifrån nyckelord eller fraser som de använder. Däremot visas annonserna för dem som söker på sådant som relaterar till annonsen.
LÄS MER: Om 50 år – fler döda än levande på Facebook
Facebook har tidigare även försökt med sponsrade sökresultat, men lade ner satsningen 2013, efter ett år.