Facebook samarbetar med svenska myndigheter inför valet

2018-02-21 07:00  
Foto: Janne Næss

Facebook skärper åtgärderna för politisk annonsering under 2018. "Vår roll är att säkerställa att det goda överväger de krafter som kan äventyra de sunda diskussionerna", säger Peter Münster, Facebooks kommunikationschef i Norden.

I samband med helgens åtal mot 13 ryska medborgare uppgav Facebook att de tänker göra stora investeringar för att förhindra att desinformation sprids och särskilt förebygga propagandaattacker på plattformen.

Enligt bolaget kommer man börja kräva utförlig dokumentation från annonsörer som är kopplade till politik eller valrörelser, för att kunna verifiera deras identitet och plats. Bland annat kommer Facebook samarbeta med FBI för att förebygga valpåverkan från externa parter.

Peter Münster, Facebooks kommunikationschef i Norden, berättar för Dagens Media att Facebook nån gång under 2018 kommer införa förändringarna. Bland annat kommer  annonsörer som vill aktivera politiska annonser att behöva dela med sig av mer dokumentation om sig själva. Det kan exempelvis handla om att verifiera sin identitet. Även arkivering och sökbarhet av politiska annonser är planerat, uppger han.

– Som ett globalt företag är vi fast beslutna att motverka negativa influenser och säkerställa att vår plattform är en källa för goda demokratiska möjligheter. Det finns mycket att bygga på i det här avseendet, från den kraftfulla rollen sociala medier har i att ge folk en röst i den demokratiska processen till dess förmåga att leverera information i en skala utan motstycke, säger Peter Münster till Dagens Media.

– Vår roll är att säkerställa att det goda överväger de krafter som kan äventyra de sunda diskussionerna.

Just nu arbetar Facebook också med ett test i Kanada där användarna enkelt kan se vilka annonser som sidor för tillfället har aktiva. Detta test förväntas bli lanserat globalt någon gång under 2018.

Peter Münster förklarar att denna skärpning av reglerna också innebär utmaningar, bland annat hur man undviker att riskera legitima aktiviteter.

Många människorättsorganisationer använder ofta Facebook för att sprida fortbildning världen runt, menar han. Fel typ av transparens skulle i många länder kunna sätta de aktiviteterna i fara.

– Medan detta är globala frågor har de också en särskild relevans i Sverige och kring det kommande valet. Med anledning av det arbetar vi med dessa frågor i samförstånd med flera olika myndighetsorganisationer, exempelvis MSB och Valmyndigheten, och vi har också fört samtal med digitaliseringsminister Peter Eriksson för att tillsammans bygga kunskap i frågor som rör val och integritet.

Christopher Karlsson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt