Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook: Så annonserar du rätt i jul

Publicerad: 24 November 2015, 06:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:20

Satsa mobilt, tänk experimentellt och gör det visuellt – så menar Facebook att du annonserar bäst i jul.


Facebook har genomfört en undersökning som visar svenskars köpbeteenden inför julhandeln.

Trenden visar att vi shoppar mer digitalt i allmänhet och via mobilen i synnerhet och att det finns ett ökat fokus på att sälja upplevelser utöver produkter.

Baserat på Facebookdata från 34 länder och undersökningar i 21 av dessa marknader har Facebook sammanställt 5 viktiga insikter för att hjälpa marknadsförare att nå framgång i sina annonser.

Fem nyckelinsikter till marknadsförare:

1. Skapa en upplevelse i flera kanaler

Människor har börjat experimentera med sina julköpsstrategier. Facebook skriver även att 40 procent planerar att handla mer än förra året. De kommer att uppskatta om du skapar flerkanalsupplevelser som triggar dem till nya vanor.

2. Tänk u pplevelser

85 procent säger i undersökningen att det bästa med julledigheten är att få tid att spendera med sina nära. Satsa då på att lyfta fram upplevelser som de kan dela med varandra.

3. Gör det visuellt

Stå ut i bruset av julerbjudanden genom att ständigt använda dig av visuella verktyg för att locka till upptäckt, fylla engagemang och trigga upp köpandet. Människor delar 28 procent mer bilder och videos under julledigheten.

4. Gör det bättre

Hjälp dem med återkommande problem. Bland annat uppger 21 procent att matlagning är ett stressmoment och att 40 procent tycker att julklappsköpande är det.

5. Gör det mobilt 

Många människor lever med sina mobiler – så sätt mobilen i fokus. Facebook har runt 8 miljarder videovisningar per dag och i december förra året delades det 2,7 gånger fler inlägg, bilder och videos i december än någon annan månad.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.