Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Facebook ryter till mot adblockers

Facebookanvändare kommer att få se annonser trots adblockers.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Publicerad: 10 Augusti 2016, 08:33
Uppdaterad: 16 September 2016, 07:03

Ämnen i artikeln:

FacebookAdblockers

Hotet från adblockers har varit ett hett samtalsämne länge, nu väljer Facebook att göra något åt saken, skriver BBC.

Facebook kommer göra förändringar så att desktop-användare kommer att få se annonser ändå, oavsett om de har en adblocker installerad eller inte.

Samtidigt säger Facebook att de kommer ge sina användare bättre verktyg till att kontrollera annonser.

Användare kommer tillåtas att anpassa de typer av annonser som dyker upp i nyhetsflödet genom att välja de varumärken och företag som de föredrar.

Annonser via mobilen kommer fortfarande gå att blockera.

Det här är den andra stora förändringen som Facebook kommer genomföra och som påverkar användares nyhetsflöde.

Tidigare i veckan meddelade Facebook att man kommer göra stora förändringar när det kommer till vilka artiklar som kommer placeras längre ned i nyhetsflödet. Hårdare tag kommer tas mot så kallade "klickrubriker", något som kan komma att få stora konsekvenser för publishers.

Ämnen i artikeln:

FacebookAdblockers

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.