Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Facebook presenterar nya sekretessverktyg

Efter skandalen – nu ska nätjätten underlätta för användarna att förstå hur deras uppgifter används.

Omkring två veckor efter den så kallade Cambridge Analytica-skandalen lanserar nu Facebook en ny uppdatering för att ge användarna större kontroll över sin integritet på plattformen.

I ett blogginlägg på Facebook, med rubriken "Det är dags att göra våra sekretessverktyg lättare att hitta", skriver Erin Egan, vice president och chief privacy officer på Facebook, och företagets biträdande generalsekreterare, Ashlie Beringer, om de nya inställningarna. Inställningar som Facebook själva tror kommer hjälpa användarna förstå vilka data som egentligen samlas in – och hur de kan få mer kontroll över den data som läggs in i Facebook-server.

"I förra veckan visade vi hur mycket mer arbete vi behöver för att genomdriva våra policys och hjälpa människor att förstå hur Facebook fungerar och vilka val de har över sina data. Vi har högt och tydligt förstått att integritetsinställningar och andra viktiga verktyg är alltför svåra att hitta och att vi måste göra mer för att hålla människor informerade", skriver Facebooks Erin Egan och Ashlie Beringer bland annat i inlägget.

Bland nyheterna syns bland annat en helt ny och förenklad inställningsmeny för mobilen. Samt två nya verktyg:

"Privacy shortcuts": ett verktyg där användarna enligt Facebook kan göra sina konton säkrare, kontrollera personlig information, kontrollera vilken reklam som visas och dessutom hantera vem som kan ta del av ens profil och personlig information.

" Access your information": verktyget, menar företaget, låter användarna på ett säkrare sätt hantera sin information, i form av inlägg, kommentarer och reaktioner på plattformen.

Under natten meddelade också Facebook att man nu slutar använda data från tredje-parts dataleverantörer, alltså bolag så som Experian och Acxiom. Det skriver Recode.

Funktionen "partner categories", som nu stängs ned, har sedan tidigare använts av datamäklare för att komplettera data för att rikta annonser till Facebooks användare.

Publicerad 2018-03-29 06.20Uppdaterad 2018-04-05 07.13

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: