Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook öppnar upp för annonser i Messenger

Publicerad: 16 augusti 2016, 13:25
Uppdaterad: 16 augusti 2016, 13:39

Varumärken får tillåtelse att skicka annonser till kunder på Facebook Messenger.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Varumärken som skapat botar för att skicka standardiserade meddelanden i form av annonser till sina kunder, kommer nu få möjlighet att göra det via Facebook Messenger – så länge meddelandet sänds inom 24 timmar efter att kunden hört av sig, skriver Campaign.

Ett annat krav är nämligen att kunden har kontakt företaget först, inte tvärtom.

Tidigare har Facebook helt förbjudit varumärken från att skicka annonsinnehåll för att förhindra skräppost från botar.

Ändringen kan bana väg för Facebooks lansering av sponsrade meddelanden som bolaget testar tillsammans med en liten grupp annonsörer.

24-timmarsreglen innebär också att företag i sin tur måste svara sina kunder inom samma tidsram.

Vissa meddelanden och botar som rör kvitton eller flyginformation är undantagna från den nya regeln och får skickas senare.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.