Facebook öppnar för positionsbaserad reklam

2010-11-04 13:50  

Nu lägger Facebook till möjligheten att koppla positionsbaserade annonser till Facebook Places. H&M är en av de första som testar tjänsten.

Med Facebook Deals blir det möjligt att rikta erbjudanden till Facebook-användare baserat på var de befinner sig. Tjänsten är ihopkopplad med Facebooks positioneringsfunktion Places som lanseras i Sverige inom kort.

Facebook Deals presenterades av grundaren och vd:n Mark Zuckerberg vid ett Facebook-event i Palo Alto.

22 partnerföretag är med från start, bland annat H&M som erbjuder 20 procent rabatt till dem som checkar in i en H&M-butik. Amerikanska klädkedjan The Gap ger bort jeans till Facebook-användare som checkar in i en Gap-butik, och The North Face som skänker en dollar i välgörenhet för varje person som checkar in hos dem.

I inledningsskedet får 20 000 små och medelstora företag tillgång till verktyget, skriver Techcrunch som var på plats under Facebook-eventet.

Facebook Places-användare som använder Deals kan lätt skicka erbjudandet vidare till sina vänner.

Enligt Mark Zuckerberg tar Facebook inte någon andel av Deals-affären mellan företag och Facebook-användare, vilket Techchrunch tror får att det kan innebära problem för konkurrerande tjänster som planerat att kunna ta betalt.

Svenskarnas intresse för geopositioneringstjänster som Gowalla och Foursquare är fortfarande begränsat, men väntas öka rejält efter lanseringen av Facebook Places. 

Än så länge finns Deals bara i USA, men tjänsten ska bli tillgänglig för samtliga Facebook-användare inom de närmsta månaderna, enligt Zuckerberg.

Vid gårdagens event lanserades även nya versioner av Facebooks appar för Iphone och Android. Användarna av Facebook i mobilen har tredubblats det senaste året och uppgår nu till 200 miljoner personer.

Läs mer om geopositionering – och H&M:s satsning på området – i DM Plus.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt