Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook ökar intäkterna trots färre annonser

Publicerad: 29 Januari 2015, 08:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Facebook satsar på kvalitet i stället för kvantitet och ökar sina intäkter för det fjärde kvartalet – trots färre sålda annonser.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook har valt att ha färre annonser. Men eftersom företaget har kunnat höja sina annonspriser har avkastningen det senaste kvartalet ökat till nästan 3,9 miljarder dollar.

Förra kvartalet uppgick annonsintäkterna till nästan 3,6 miljarder dollar. Det skriver AdAge.

De sista tre månaderna 2014 sålde Facebook 63 procent färre annonser än motsvarande kvartal 2013, men kostnaden för annonsörerna var 335 procent högre.

Medan andra stora digitalföretag jobbar med att ha fler annonser på fler ställen har Facebook gått i en annan riktning.

De senaste två åren har företaget arbetat med att bort annonser från flera ytor och särskilt på de ställen där läsare ägnar dem mindre uppmärksamhet, trots att plats finns. Facebook har även minskat antalet annonser i sina flöden.

Vid en telefonkonferens i samband med att kvartalsrapportens presenterades berättade Facebooks grundare och vd Mark Zuckerberg om strategin.

Han förklarade att i stället för att försöka öka kvantiteten av annonser så har företaget satsat på att öka kvaliteten i annonsernas innehåll.

Jonas Löfvenberg

jonas.lofvenberg@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.