Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook: Medias vinkling är missvisande

Publicerad: 5 Mars 2012, 10:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:30

Facebooks pr-konsult Frida Löwengren kommenterar undersökningen om att nätverkssajten gör folk olyckliga.


Enligt en undersökning som florerar på de flesta svenska nyhetssajter mår många svenskar dåligt av att använda Facebook.

I undersökningen hävdas det att lågutbildade, låginkomsttagare och kvinnor som använder Facebook ofta är mindre lyckliga och mindre nöjda.

- Jag har inte sett undersökningen i sig, men jag kan tycka att vinklingen som görs i media är missvisande, säger Frida Löwengren, på Helm1PR, som är Facebooks kommunikationsbyrå i Sverige.

Upphovsmännen bakom undersökningen tror att det har att göra med att man jämför sig med andra människors profiler där det finns en illusion av lycka, då man inte ser människor i vardagliga situationer, utan då de ha roligt och är glada. Jämför man sig med andra och känner sig sämre, då känner man sig mindre lycklig.

- Som jag har sett det är det inte Facebook som får folk att må dåligt. Facebook är en plattform för kommunikation och är lite som en spegling av verkligheten fast på nätet. Sen spekulerar jag inte i varför vissa människor mår dåligt, säger Frida Löwengren till dagensmedia.se och fortsätter:

- Vi har inte någon plan för motattack av något slag. Undersökningen är gjord, men sen är vinklingen i media lite missvisande för att få till bra rubriker.

Emma Lavesson

red@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.