Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook letar efter chef för att stoppa fejknyheter

Publicerad: 21 april 2017, 14:07
Uppdaterad: 21 april 2017, 14:15

Nu söker Facebook efter en person till den nyinrättade tjänsten som chef för bolagets nyhetsprodukt, vilket bland annat innebär att hantera problemet med spridningen av falska nyheter.


Ämnen i artikeln:

FacebookInstant articles

Debatten kring hur falska nyheter sprids på Facebook har gått het under det senaste året – speciellt under och efter det amerikanska presidentvalet.

Kritiken mot Facebook har till stor del handlat om att man inte tar ansvar för det innehåll som finns på plattformen. Facebook berättade dock   redan i december att man ska börja markera ut nyheter som innehåller "tvivelaktigt innehåll", och till att börja med fick ABC News, AP och faktagranskningssajten Snopes tillgång till ett nytt verktyg som ger möjlighet att faktagranska artiklar åt Facebook.  

I början på mars gjorde den nya faktagranskningsmärkningen sin officiella debut.

Nu söker även Facebook efter en person till den nyinrättade tjänsten som chef för bolagets nyhetsprodukt. Förutom att skapa nya produkter för medier såsom Instant Articles, innebär tjänsten även att ta ansvar för kampen mot fejkade nyheter. Det skriver Recode.

Enligt källor till sajten söker Facebook efter veteraner inom både tech- och medieindustrin, men har problem med att hitta någon med tillräcklig kunskap på både områdena.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookInstant articles

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.