Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook leder mobil tillväxt

Publicerad: 21 mars 2014, 07:08
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:43

Facebook och Google står tillsammans för över två tredjedelar av mobilannonseringen globalt. Facebooks andel ökar mest.


Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Marknaden för mobilannonser globalt växte med 105 procent förra året, och omsatte totalt 115 miljarder kronor, enligt en rapport från Emarketer.

I år väntas marknaden växa ytterligare 75 procent till 200 miljarder.

Facebook och Google står för den största delen av tillväxten, enligt undersökningsföretaget. Tillsammans stod de för över två tredjedelar av mobilannonseringens totala omsättning förra året.

Mest ökar Facebook, vars andel av mobilmarknaden har växt från 5,4 procent 2012 till 17,5 procent förra året. I år väntas andelen öka till 21,7 procent.

Enligt Facebook kommer knappt hälften av intäkterna i dag från mobilen.

– Facebook har gått från att vara ett no mobile-företag för att vi inte hade någon mobilstrategi, till ett no mobile-företag för att mobilen genomsyrar allt, säger Tina Kulow, kommunikationschef på Facebook i Norden, till Dagens Media

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News