Digitalt presenteras av:

Facebook lanserar nya tjänster för småföretag

Bild 1/2

Printscreen: Facebook

Facebook vill förbättra sin Ads manager-app, med bland annat förbättrad utvärdering och en och samma inbox för Facebook, Instagram och i Messenger.

Fem miljoner företag i månaden använder aktivt Facebooks annonseringstjänster, enligt Facebook själva.

Nu lanseras ett flertal nya eller uppdaterade tjänster för att underlätta för de småföretagare som marknadsför sig och försöker nå rätt målgrupper på Facebook, Instagram och Messenger.

Den 10 april meddelade Facebook att de bland annat har gjort förbättringar i Ads manager-appen så att användarna ska spara tid. Det ska gå snabbare att utvärdera annonsernas resultat.

"Du kan se hur annonser för dina sidor presterar eller hur ditt annonskonto presterat denna vecka jämfört med förra. Den förbättrade navigationen tillåter dig att snabbt byta mellan olika konton och sidor. Du kan till och med jämföra upp till fem annonser med varandra", skriver Facebook.

Man har lagt till nya tips om hur man skapar kreativa och effektiva annonser med mobilen eller läsplattan. Kommunikationen med kunder ska gå smidigare genom användningen av en och samma mejlkorg för Facebook, Messenger och Instagram.

Facebook Blueprint kallas en ny onlinekurs på tio språk för de som vill lära sig hur annonsering fungerar.

Nu lanseras även en ny söktjänst för målgrupper och prospekt i hela världen och "councils" där småföretagare kan inspireras och lära av varandra. Men det sistnämnda gäller än så länge bara USA, Indien, Brasilien och Tyskland.

Mathias Asplund

Publicerad 2017-04-11 05.05Uppdaterad 2017-04-10 15.09

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: