Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook lanserar annonsmöjligheter i Messenger globalt

Publicerad: 12 Juli 2017, 06:53
Uppdaterad: 12 Juli 2017, 07:22

Nu kan du börja se annonser i Messenger. Bild: Flickr

Efter en framgångsrik testperiod rullar Facebook ut möjligheten att annonsera i Messenger globalt.


Ämnen i artikeln:

Facebook

I januari skrev Dagens Media att Facebook genomfört tester i Australien och Thailand av annonser i hemskärmen i Messenger.

– Företag har länge sagt till oss att de är väldigt exalterade över Messengers potential i att kunna nå sina kunder och hur det kan hjälpa dem att driva försäljning, bygga varumärkeskännedom och öka kundnöjdheten, skrev Facebooks produktchef Eddie Zhang i ett blogginlägg vid tillfället.

Igår berättade Facebook att man nu rullar ut annonsmöjligheterna i Messenger globalt.

”Annnonser i Messenger erbjuder utvecklare och bolag att använda Facebooks targeting-möjligheter till att expandera sin räckvidd till människor världen över”, skriver Facebook om nyheten.

De annonsmöjligheter som kommer att finnas i Messenger är ”Messenger ads”, annonser som placeras i hemskärmen i Messenger och som genom ett klick förflyttar användaren antingen till varumärkets egen sajt eller till en messengerkonversation mellan användaren och varumärket.

Samma metod kommer användas genom så kallade ”Click to Messenger ads”, som kan vara annonser på antingen Facebook, Instagram eller Messenger. Dessutom lanseras formatet ”Sponsored messages” globalt, sponsrade meddelanden som kan skickas till de kunder som redan har startat en messengerkonversation med varumärket.

Dessa nya annonsformat kommer att kunna köpas genom Ad Manager eller Power Editor.  

”En liten grupp människor kommer att börja se annonser i Messenger-appens startsida i slutet av månaden i och med att vi bygger ut annonsutrymmet och lär oss för att fortsätta att leverera den bästa upplevlesen. Vi kommer succesivt att utvidga det här till fler människor under de närmaste månaderna”, skriver Facebook vidare.

Hur de nya annonsformaten kommer att upplevas för användaren återstår att se. Techcrunch skriver att de för vissa troligen kommer att upplevas som störande, i och med att annonserna kommer att ligga sida vid sida med de personliga meddelandena.

Det kommer inte heller att finnas någon möjlighet att stänga av annonserna i Messenger, däremot kommer det gå att klicka på den nedåtgående pilen längst ned till höger i en annons för att dölja denna.

Så här kommer det nya annonsformatet att se ut på startsidan i Messenger-appen. Bild: Facebook

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.