Digitalt
Facebook: ”Låg risk för påverkanskampanjer inför det svenska valet”
Publicerad: 6 juli 2022, 11:49
”Det missbruk vi har sett tidigare ska inte kunna upprepas”, säger Metas policychef Janne Elvelid angående påverkanskampanjer på Facebook inför det svenska valet. Foto: Madeleine Nilsson
De senaste fem åren har Facebook investerat över 100 miljoner kronor för att öka säkerheten och integriteten på plattformen. Sveriges sannolika intåg i Nato har däremot ökat risken för koordinerade utländska påverkanskampanjer. ”Men förhoppningsvis slipper vi se det”, säger Janne Elvelid, policychef på Meta i Sverige och Finland.
I början av 2022 var risken för utländska koordinerade påverkanskampanjer på Facebook, inför det svenska valet i höst, låg, berättar Janne Elvelid som är policychef på Meta. Men sedan dess
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 897 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 6 995 kr. Säg upp prenumerationen när som helst, så avslutas den efter avtalad bindningstid.