Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook: ”Låg risk för påverkanskampanjer inför det svenska valet”

Publicerad: 6 juli 2022, 11:49

”Det missbruk vi har sett tidigare ska inte kunna upprepas”, säger Metas policychef Janne Elvelid angående påverkanskampanjer på Facebook inför det svenska valet.

Foto: Madeleine Nilsson

De senaste fem åren har Facebook investerat över 100 miljoner kronor för att öka säkerheten och integriteten på plattformen. Sveriges sannolika intåg i Nato har däremot ökat risken för koordinerade utländska påverkanskampanjer. ”Men förhoppningsvis slipper vi se det”, säger Janne Elvelid, policychef på Meta i Sverige och Finland.


Ämnen i artikeln:

FacebookMetaToppnyheter förmiddag

I början av 2022 var risken för utländska koordinerade påverkanskampanjer på Facebook, inför det svenska valet i höst, låg, berättar Janne Elvelid som är policychef på Meta. Men sedan dess

Få hela storyn –

starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll med dagliga nyheter, reportage och granskningar
Analyser från ledande experter varje vecka
Digitala “temanummer” åtta gånger per år
Guider med konkreta tips och råd hur du lyckas i det nya medielandskapet

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev