Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook låg nere – världen över

Publicerad: 27 Januari 2015, 07:26
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:15

Facebook och Instagram kraschade under tisdagsmorgonen.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Under tisdagsmorgonen kom rapporter från olika håll i världen – exempelvis USA, England, Australien och Sverige – om att Facebook, världens största sociala nätverk, låg nere. Avbrottet varade omkring en timme.

”I ungefär en timme blev människor världen över för en kort stund tvingade att interagera med varandra personligen”, rapporterade CNN lakoniskt.

Både Facebook och Instagram, som ägs av Facebook, låg nere från omkring klockan 07:00 svensk tid. Vid 8-tiden gick det åter att få tillgång till Facebook i Sverige.

På Twitter skämtades det friskt om nyheten.

”Facebook o Instagram ligger nere. Vi kommer se en peak i barnafödandet om 9 månader”, skrev komikern Måns Möller på Twitter.

Men vissa förde även fram en mer allvarlig syn på det faktum att Facebook, som blivit ett viktigt kommunikationsverktyg för många företag, låg nere.

”För mig innebär det direkta minskade intäkter och att dagens publicering flyttas”, skrev Johan Hedberg, före detta pr-konsult som nu driver sajten matgeek.se.

Avbrottet kan bli dyrt för Facebook.

”Enligt tekniksajten techcrunch.com kostar det Facebook omkring 22.453 dollar, eller drygt 185.000 svenska kronor, varje minut som nätverket ligger nere. Om den siffran stämmer skulle tisdagens nertid kosta nätjätten över 1,2 miljoner dollar”, skriver Dagens Industri.

Orsaken till det massiva avbrottet är ännu inte känt. Så sent som i somras inträffade en liknande händelse. Det avbrottet var dock kortare.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.