Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Facebook kritiseras för nya annonsregler

Publicerad: 18 April 2019, 09:04

Foto: Janne Næss

Facebooks nya regler inför EU-valet riskerar att stoppa annonser om EU-valet som egentligen borde få visas, menar företrädare från EU.


Ämnen i artikeln:

EUEuropeiska kommissionenFacebook

Facebook meddelade nyligen att man har vidtagit en rad åtgärder för att förhindra utländsk påverkan i det kommande EU-valet, något Dagens Media rapporterar om tidigare. 

Användare som inte är verifierade kommer exempelvis stoppas från att annonsera om valet och avsändaren för en politisk annons ska vara tydligt utmärkt. 

Förändringarna får dock kraftig kritik från EU, rapporterar The Guardian.

I ett brev till Facebooks chef för global affärer, Nick Clegg, skriver representanter för EU i ett brev att Facebooks annonsregler riskerar att förhindra att Europeiska institutioner och paneuropeiska politiska grupper från att sprida sitt budskap på Facebook, Facebook Messenger och Instagram. 

De menar nämligen att så som annonsreglerna är skrivna nu finns det en risk att Facebook behandlar den typen av organisationer som utländska aktörer som försöker påverka EU-valet. 

”Om de nya reglernas implementeras i dess befintliga form, kommer våra institutioner i praktiken inte kunna främja innehåll på Facebook utanför Belgien”, skriver man i brevet. 

Anledningen till detta är att Facebook kräver att politiska annonsörer registreras för det land som annonsen riktas mot. 

Facebook säger att man har övervägt den risken men att de ändå kommit fram till att detta är den bästa vägen att gå. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev