Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook kör printkampanj

Publicerad: 8 Maj 2017, 06:50
Uppdaterad: 8 Maj 2017, 06:57

Facebook går i print för att tipsa om hur man kan känna igen falska nyheter.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Nyheterna om hur Facebook tar sig an problemet med falska nyheter har duggat tätt den senaste tiden.

För att uppmärksamma människor om problemet ytterligare har techjätten även köpt printannonser i brittiska tidningar så som The Times, The Guardian och Daily Telegraph, skriver BBC

Annonsen består av en lista på tio punkter som man bör kolla av innan man bestämmer sig för att en nyhet är sann eller inte.

Tipsen handlar bland annat om att man ska vara skeptisk mot tilldragande rubriker, kolla upp källan och datumet.

I början av mars hade Facebooks faktagranskningsverktyg debut som innebär att nyheter kan flaggas som "ifrågasatta".

Ett annat steg för att komma till rätta med falska nyheter går ut på att Facebook börjat testa att ha relaterade artiklar under en nyhet redan innan nyheter blivit klickad på. Innan har relaterade artiklar enbart dykt upp först efter att en användare har läst en artikel.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.