Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Facebook kopierar två av Snapchats populäraste funktioner

Publicerad: 29 Mars 2017, 07:05
Uppdaterad: 29 Mars 2017, 07:08

Facebook lanserar en ny funktion inuti Facebook-kameran, kallad "Camera Effects", som är mycket snarlik Snapchats lenses och gör det möjligt att applicera filter över exempelvis selfies. Bild: Facebook

Facebook lanserar funktionerna "Stories" och "Lenses" globalt.


Ämnen i artikeln:

FacebookSnapchat

Facebookägda Instagram lanserade sin egen version av populära Snapchat Stories i augusti förra året, en funktion som lockat upp till 150 miljoner dagliga användare i januari, enligt Adweek.

Nu tar Facebook ännu ett steg för att närma sig konkurrenten, som växer sig allt populärare hos den unga publiken. Det genom att rulla ut två Snapchat-liknande funktioner för foton och videos, "Lenses" och "Stories", för sina 1,15 miljarder dagliga användare i mobilen.

Stories-funktionen i Facebook testades under januari på Irland, men blir nu alltså en del av Facebooks app globalt. Funktionen kommer vara placerad ovanför det vanliga nyhetsflödet, och liksom på Snapchat kommer foton och videos att ligga kvar i 24 timmar innan de raderas.

"Instagram har visat oss att det kan vara kul att dela någonting som försvinner efter en dag, därför introducerar vi nu Facebook Stories i Facebooks huvudapp", skriver Facebook i ett blogginlägg.

Enligt en representant från Facebook kommer det till att börja med inte vara möjligt att annonsera i Facebook Stories.

I samma veva lanseras en ny funktion inuti Facebook-kameran, kallad "Camera Effects", som är mycket snarlik Snapchats lenses och gör det möjligt att applicera filter över exempelvis selfies.

Facebook jobbar även med varumärken för att skapa "masker" som ska kunna användas på bilder. Några av Facebooks största annonsörer är filmbolag, och enligt ett blogginlägget kommer Facebooks första omgång av sponsrande masker att inkludera samarbeten med Twentieth Century Fox:s film "Alien: Covenant", Universal Pictures film "Despicable Me 3", och Marvel Entertainments "Guardians of the Galaxy Vol. 2".

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FacebookSnapchat

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev