Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook kommenterar bojkotten: ”Vi profiterar inte på hat”

Publicerad: 2 Juli 2020, 06:37

Facebook uppmanar sina amerikanska användare att gå och rösta.

Foto: Janne Næss

I ett öppet brev kommenterar Facebook annonsörernas bojkott mot plattformen.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Facebook är en spegling av samhället, och allt som är gott, ont och fult tar sig uttryck på plattformen.

Det skriver Nick Clegg, VP of global affairs and communications på Facebook, i ett öppet brev riktat till reklambranschen.

Brevet följer efter att cirka 300 annonsörer, exempelvis Starbucks, Adidas, Coca-Cola, Unilever och Ford, valt att bojkotta Facebook som en protest mot att det förekommer hatiskt och rasistiskt innehåll på plattformen.

Som Dagens Media tidigare har kunnat berätta har även svenska annonsörer som SJ, Oatly och Essity valt att haka på bojkotten.

Nick Clegg skriver i det öppna brevet att många, inklusive annonsörer, har missförstått hur Facebook hanterar hatiskt innehåll.

”Jag vill vara otvetydig: Facebook profiterar inte på hat. Miljarder människor använder Facebook och Instagram för att de får en positiv upplevelse – de vill inte se hatiskt innehåll, våra annonsörer vill inte se det, och vi vill inte se det. Det finns inget incitament för oss att göra annat än att plocka bort det”, fortsätter han.

Facebook har bland annat fått utstå massiv kritik för att plattformen låter olämpliga och felaktiga inlägg från den amerikanske presidenten Donald Trump ligga kvar på plattformen. Twitter valde nyligen att flagga inlägg från Donald Trump som innehåller felaktiga fakta.

Enligt Nick Clegg är det bästa sättet att bemöta Donald Trump att faktiskt gå och rösta. Så på fredag kommer alla amerikanska Facebook-användare över 18 år att få ett meddelande med information om hur man registrerar sig för att rösta.

”Det kommer att vara ett steg i den största informationskampanjen om röstning någonsin i USA, med ett mål om att registrera 4 miljoner väljare”, skriver Nick Clegg i det öppna brevet.

Det öppna brevet publicerades igår, onsdag. Först hos Adage, men senare lades det även upp i Facebooks nyhetsrum.

Enligt Adweek har Facebook nu också valt att låta ett externt bolag genomföra en brand safety-granskning av plattformen.

LÄS ÄVEN: Interna protester mot Facebook-ledningen efter Trumps inlägg 

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.