Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt presenteras av:

Facebook kan börja ta betalt för nyheter

Publicerad: 13 Juni 2017, 07:01
Uppdaterad: 13 Juni 2017, 07:20

Facebook kan vara nära på att lansera en prenumerationstjänst för nyheter på plattformen. Det enligt källor till Wall Street Journal.


Ämnen i artikeln:

FacebookInstant articles

Enligt uppgifter till Wall Street Journal är Facebook i färd med att bygga en tjänst som gör det möjligt för användare att prenumerera på medier direkt via mobilappen.

Tjänsten ska enligt Wall Street Journals källor lanseras under slutet av 2017, och förväntas till en början bli tillgänlig endast för artiklar som publiceras direkt på Facebook via Instant Articles.

Någonting som diskuteras är huruvida betalningen ska gå till, och om Facebook ska ta en bit av intänkterna.

"Vi jobbar med våra partners för att förstå deras affär och utforska möjligheter att hälpa dem att få ut mer värde av Facebook. Vi tar oss tid att på djupet förstå deras olika mål och behov", säger Facebook i ett uttalande enligt WSJ.

Ledande publicister har länge efterfrågat denna typ av prenumerationstjänst på Facebook, och uppmanande bolaget att införa ett sådant alternativ innan lanseringen av Instant Articles i maj 2015.

Det blev det dock aldrig något av med, vilket delvis ska ha handlat om att Facebook inte ville införa barriärer mellan användarna och innehållet på plattformen.

– Att hjälpa publicister att få betalt för digitalt innehåll är den mest betydelsefulla hjälp som Facebook skulle kunna ge den globala journalistiken. Om Facebook lyckas skapa en välfungerande tjänst för prenumeration av nyheter kommer det att innebära en kraftfull och historisk game changer för nyhetsindustrin, säger Jim Friedlich till tidningen, ordförande i stiftelsen bakom the Philadelphia Inquirer, som har lobbat hårt fört att få Facebook att ta fram prenumerationstjänsten.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FacebookInstant articles

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev