Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook: ”Inte en gmail-dödare”

Publicerad: 16 November 2010, 06:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

Facebook presenterade igår sin omtalade meddelandetjänst. Grundaren Mark Zuckerberg dementerade att bolaget skjuter in sig på Googles gmail.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Varför går det inte att kommunicera med sina vänner på ett samlat sätt oavsett om de använder mejl, sms, chat eller Facebookmeddelanden?

Det är frågan som fick den sociala nätverksjätten Facebook att för ett år sedan börja skissa på en omfattande vidareutveckling av dess meddelandetjänst.

Nu är resultatet här.

I går kväll, svensk tid, presenterade Facebooks  grundare Mark Zuckerberg nyheten vid bolagets högkvarter i Palo Alto, California.

Rykten innan släppet har kallat tjänsten för en "gmail-dödare". Något som Mark Zuckerberg dementerade.

– Detta är inte e-post, sade han tidigt i presentationen, enligt The Guardian.

Den nya tjänsten, kallad ”Facebook Messages”, ska erbjuda ”sömlös” kommunikation mellan flera olika tekniska plattformar.

Ett faktum är dock att Facebook kommer att erbjuda samtliga användare en mejladress @facebook.com. Något som ska tillåta de som står utanför Facebook att kommunicera med medlemmar.

– Det är sant att folk kommer att kunna ha en @facebook.com-adress, men det är inte e-post, sade Zuckerberg enligt The Guardian.

Istället ska den nya meddelandetjänsten samla konversationer oberoende av om de skickas via sms, mejl eller facebooks meddelandetjänst eller chat, på ett och samma ställe.

Facebook ska på detta sätt skapa en ”social inbox” för sina drygt 500 miljoner användare runt om i världen.

I Sverige använder knappt fyra miljoner människor Facebook. När ”Facebook Messages” blir tillgängligt i Sverige är oklart.

”Vi kommera att lansera Messages och e-postadresser successivt och göra de tillgängliga för alla inom de kommande månaderna”, skriver Facebook på sin blogg

Facebookanvändarna får helt enkelt vänta på en inbjudan som kommer att skickas ut när tiden är mogen.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.