Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

"Facebook har påverkats av vår kritik"

Tove Blomgren, Dobermans cd och Time well spent Swedens talesperson. Foto: Janne Næss

HELGLÄSNING. Rörelsen Time Well Spent har som mål att motverka digitala tjänster som utformats för att göra oss beroende. Sedan Sverigeuppstarten har intresset exploderat här, menar cd:n Tove Blomgren, som är svensk talesperson.

Dobermans cd Tove Blomgren hävdar att intresset för rörelsen "Time well spent" har exploderat, sedan den svenska uppstarten för ett halvår sedan, då hon och psykologen Hoa Ly väckte liv i den svenska filialen. 

– Vi får sålla bland de erbjudanden som vi får. Men jag är jätteglad att intresset växer så kring den här frågan, säger hon.  

"Time well spent" startades i Kalifornien för två år sedan, av den tidigare Google-medarbetaren Tristan Harris. Han var en av de första visselblåsarna när det kommer till den allt större andelen tid som mobiltelefonerna sväljer av våra liv – och som amerikanska techjättar genom sluga tekniker bidrar till. 

Rörelsen mål är att främja ett sundare förhållningssätt till beroendeframkallande appar. Man vill dessutom inspirera techbranschen till att ta större ansvar för hur digitala tjänster påverkar användare.

En gång i månaden träffas "Time Well Spent Sweden" för att diskutera för dem intressanta områden. Nästa möte hålls i startup-huset Norrsken i början av mars, och ämnet som ska avhandlas är hur techbolag kan bidra till att skapa mer civiliserade diskussioner online. 

– Hur skulle till exempel Facebook kunna anpassa sina tjänster för att skapa schysstare diskussioner? Vi som techbransch har ett ansvar för att utvecklingen går åt rätt håll, och för att skapa sådant som vi tror på och kan stå för, säger hon. 

Med tanke på all data som Facebook har, menar hon, skulle de exempelvis kunna motverka polarisering i kommertarsfälten genom att lyfta fram sådant som meningsmotståndare har gemensamt. 

– Tänk om den som är arg kunde få se att personen som man diskuterar med också har en treåring hemma, eller älskar samma hundras, till exempel. Det skulle skapa en helt annan koppling och kontakt. 

En annan sak som "Time Well spent Sweden" diskuterar är huruvida det skulle vara möjligt med en kravmärkning på vissa tjänster och produkter.  

– Det skulle kunna vara en symbol som signalerar att en specifik app eller tjänst faktiskt innebär välspenderad tid, och är gjord med användarens välbefinnande i åtanke.

"Time Well Spent Sweden" har dessutom en pod på gång, berättar Tove Blomgren, där planen är att influencers ska reflektera över sitt mobilanvändande och sin skärmtid.

När aha-upplevelsen kom

Tove Blomgren själv, noterade för ett och ett halvt år sedan hur tiden hon tillbringade på sociala medier påverkade henne. Hon beskriver det som att hon fick en aha-upplevelse. 

– Jag var stressad och bestämde mig för att ta bort mina sociala medier-appar, eftersom jag hade en diffus känsla av att de gjorde mer skada än nytta. Övergångsperioden var mycket obehagligare än vad jag hade anat, och jag insåg hur svårt jag hade att vara närvarade, säger Tove Blomgren och fortsätter:

– Samtidigt lade jag märke till hur människor runt omkring mig hade konflikter om mobilanvändande, med till exempel sina barn och sina partners. 

Tove Blomgren beskriver hur hon fram tills dess tänkt på techbranschen som ”good guys” och Silicon Valley som en hemvist för hopp och nytänkande. När hon för första gången fick upp ögonen för "Time well spents" grundare Tristan Harris, föll bitarna på plats. 

– Vid den tidpunkten var det ingen annan som pratade om de här sakerna, förutom han, säger hon och fortsätter:

– Han var den första jag hörde prata om den ständiga distraktionen, och det konstiga suget i hjärnan efter mobilen – och att tjänsterna faktiskt är medvetet utformade för att göra oss beroende, säger Tove Blomgren.

När Hoa Ly, psykologen och grundaren av terapiappen Shim, sedan kontaktade henne för att bilda en svensk filial av "Time well spent", var svaret en självklarhet. 

Bakom initiativet står nu åtta svenska bolag vars ledstjärna är att skapa upplevelser som användaren känner är väl investerad tid: Shim, Mindfullness Appen, Lifesum, Matching ID, Doberman, Elsa, Ocean Observations och Filibaba. Reklambyrån Horseboy är kreativ partner.   

Snapchat liknas vid heroin

”Uppmärksamhetsekonomin är byggd efter en struktur för att underminera den mänskliga viljestyrkan”, sade den tidigare Googlestrategen James Williams i en "The Guardian"-artikel i höstas, där flera avhoppare till techjättarna öppnade upp om sina samvetskval kring bolagen som de hjälpt till att bygga upp. Mannen som uppfann like-knappen, Justin Rosenstein, kallade Snapchat för heroin.

Flera undersökningar visar att för mycket tid på sociala medier gör att vi mår dåligt och känner oss ensamma, samtidigt som vi i genomsnitt använder våra mobiltelefoner runt fyra timmar per dag.

Vad är ditt tips till annonsörer när det gäller sociala medier

– Annonsfinansierade tjänster har ett grundläggande mätproblem, menar jag. 

Man mäter hur länge någon har tittat eller hur många som har sett en annons. Det har givit tjänsterna incitament till att få användarna att stanna så länge som möjligt hos dem. På Youtube till exempel, startar en ny video i princip samma sekund som den förra slutar, så att nästa preroll ska sätta igång, säger hon.

Tove Blomgren menar att man istället borde fokusera på den faktiska konverteringen.

– Det spelar ju ingen roll hur många som har sett en annons, det måste ju vara relevant och det måste vara rätt personer som tittar. Vi vet ju till exempel att det råder fullständigt blindhet hos användare för banners, säger hon. 

Hur har utvecklingen sett ut tycker du, när det kommer till kommersiella budskap i sociala kanaler?

– Det har blivit extremt personaliserat nu. På en nivå som vi inte riktigt förstår. Till exempel har det ju visat sig att Facebook i sina annonsverktyg inte bara kategoriserat människor utifrån demografi eller köpstarkhet, utan även utifrån en del otäcka variabler, som bland annat hur neurotisk eller patriotisk man är, säger hon och fortsätter:

– Personaliseringen är på gott och ont. På ett sätt så gör ju det att man kan rikta och få extremt relevanta annonser, samtidigt som det inte riktigt är på våra villkor. Att till exempel sälja skönhetsprodukter till en kategori som består av tonåringar med dåligt självförtroende, är ju ganska cyniskt. Jag tror inte att det kommer att ändra sig utan tvärt om. Vi står i början av personaliserade budskap, menar hon.

Tove Blomgren är emellertid säker på att den starka opinion som vuxit fram efter bland annat avslöjanden om Facebooks målgruppskategorier, och kritiken mot den så kallade uppmärksamhetsekonomin, har gjort inverkan.

–Jag är säker på att "Time well spents" kritik av Facebook har påverkat bolaget. Facebook har ju reagerat och gjort ändringar, säger hon. 

Apple har inte heller skonats från kritik.

– Deras största investorer krävde i ett brev att bolaget skulle undersöka hur skärmtid påverkar barns hjärnor. Pressen att ta ansvar kommer från olika håll, menar Tove Blomgren. 

Hon hoppas och tror att annonsörer är beredda att ta  sitt ansvar när det kommer till personaliserade annonser.

– Man kan välja manipulation, eller man kan välja att göra någonting väldigt bra. Det vill säga att att förmedla rätt budskap, i rätt tid, till rätt person. säger hon och lägger till:  

–Vi måste utveckla tjänster och teknik som är bra för människor. Därför önskar jag att annonsörer inte fortsätter att hälla ner pengar i tjänster som beviserligen inte har en positiv inverkan.

Vad har du själv för förhållande till din mobiltelefon?

– Det är en kamp hela tiden, vilket är bisarrt eftersom jag vet vad jag vill. Jag har försökt att ta bort all passiv konsumtion som bara gör att jag känner mig tom. Att man måste ha en strategi för bekämpa sitt eget belöningssystem gör det tydligt att det inte ligger i vårt eget intresse att ständigt sitta med mobilen framme, säger hon och lägger till:

– Det är verkligen inte så att jag har ett supersunt förhållande till min mobil, men jag vet vad jag vill. Och jag använder mängder av bra appar som också triggar belöningssystemet. Men de gör att jag mår bra, och det resultat som jag får av dem ligger i linje med mina egna önskningar, avslutar hon.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-02-24 21.18Uppdaterad 2018-02-26 10.09

Dela artikeln: