Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Digitalt presenteras av:

"Facebook har blivit ett nödvändigt ont"

Publicerad: 10 Maj 2017, 07:26
Uppdaterad: 10 Maj 2017, 07:36

Mer än 9 av 10 ungdomar i åldersgruppen 16-29 använder sig av Facebook, om än motvilligt. Undersökningen Ungdomsfokus 2017 visar hur nätverksjätten tappar unga användare till bild och video.


Ämnen i artikeln:

Facebooksociala medier

Allt fler unga intresserar sig för bildfokuserade sociala nätverk som Instagram och Snapchat. Det visar undersökningen Ungdomsfokus 2017, gjord av Nyheter24-Gruppen och analysföretaget Rasmusen Analys. Undersökningen är gjord med Nyheter24-Gruppens plattformar som utgångspunkt, där användarna fått svara på enkäter angående deras aktvitet på sociala medier.

Trots att 94 procent av ungdomarna i åldersgruppen 16-29 år uppgav att de använde sig av Facebook, använder endast 17 procent av dessa Facebook för att posta och dela innehåll. Av de 86 procent ungdomar i åldersgruppen 16-29 år som uppgav att de använde sig av Snapchat var motsvarande siffra 47 procent. Alltså finns en större majoritet av passiva användare på Facebook jämfört med på Snapchat.

– Bild och video har drivit stor tillväxt de senaste åren. Detta märks inte minst på våra egna plattformar där engagemanget är som högst på video. Facebook har låg aktivitetsgrad bland unga vuxna men räckvidden är fortfarande hög, då det har blivit ett "nödvändigt ont" för att hålla sig uppdaterad, säger Daniel Mälsjö, vice VD på Nyheter24-Gruppen.

År 2015 var Facebook det mest använda sociala nätverket i åldersgruppen 16-19 år, följt av Youtube, Snapchat och Instagram. I år är ordningen istället Instagram, Snapchat, Youtube och Facebook.

Daniel Mälsjö tror på en ljus kommersiell framtid inom bildfokuserade medier och berättar att allt fler bolag använder sig av Instagram, Snapchat och Youtube. På frågan om unga är trötta på sponsrade inlägg svarar han bestämt "Nej!".

– Ungdomar är generellt positiva till sponsrat rörligt material och samtidigt bra på att veta vad som är sponsrat eller inte. Det centrala är budskapet i sig. Är det relevant, innehåller nyttig information eller har ett viktigt budskap fungerar det.

Johanna Söderlund


Ämnen i artikeln:

Facebooksociala medier

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev