Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

"Facebook har alltid haft begränsningar"

Publicerad: 29 Januari 2009, 08:54
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:32

Vid årsskiftet startade Great Works en pr-avdelning vid sitt New York-kontor. Just nu är cheferna i Sverige för att dra upp strategierna för flera av bolagets kunder.


Zoe Turnbull och Krista Freibaum. - Jag tröttnade på traditionell pr där det allt enbart handlade om att ha rätt kontakter och känna rätt folk. Med online-pr så fungerar det inte så längre, säger Zoe Turnbull, chef för Great works nystartade pr-avdelning.

Hon kommer från en traditionell pr-byrå och enligt henne tänker många pr-konsulter fortfarande enligt den gamla skolan där det egna kontaktnätet är det enda som används och där print och andra traditionella medier är de som kontaktas först och nätmedier sist. Varken hon eller kollegan Krista Freibaum, som rekryterats för att driva Great Works pr-verksamhet i USA, tror dock att marknaden för duktiga journalister helt kommer att tas över av bloggare och sociala medier.

- Det kommer alltid att finnas utrymme för de som skapar en kvalitativ produkt, men bloggare har tagit över en del av det mindre intressanta som vissa medier tidigare skrev om, säger Zoe Turnbull.

Great Works startade officiellt sin pr-verksamhet för bara ett par veckor sedan men Zoe Turnbull och Krista Freibaum har jobbat med byråns kunder längre, till exempel med pr-verksamheten runt Absolut och Absolut machine. Själva tycker de dock att pr egentligen är ett felaktigt utryck för vad de gör.

- Pr-konsulter är en förmedlare av information mellan två parter, till exempel en journalist och ett företag men online behövs egentligen inte den mellanhanden.

- För oss handlar det inte om att trycka i väg pressreleaser. Vi kommunicerar, säger Krista Freibaum.

På den amerikanska marknaden har de jobbet med Facebook som pr-kanal i 3-4 år. Krista Freibaum är dock avvaktande till sajten.

- Facebook har alltid varit begränsat och min bild är att genomslaget är mycket bättre på bloggar. Användarna litar inte på varumärken som dyker upp på Facebook. Men ska man ge sig in där måste man göra det ordentligt, annars är det bättre att stå över.

Great Works pr-avdelning finns stationerad i New York men ska jobba med byråns alla kunder. På ett par års sikt är förhoppningen att pr-arbetet ska stå för 25-30 procent av byråintäkten.

Krista Freibaum och Zoe Turnbull framhåller integrationen med vad Great Works övriga arbete som fördelen med just deras pr-arbete.

- Det är oerhört viktigt att komma in i processen tidigt, det arbete vi förbereder nu kommer antagligen inte att synas förrän nästa år, säger Zoe Turnbull.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.