Digitalt
Facebook gör storsatsning på journalistik
Publicerad: 12 januari 2017, 09:50
Uppdaterad: 12 januari 2017, 13:07
Efter ett turbulent år ska "Facebook Journalism Project" stärka Facebooks relation till nyhetsindustrin.
Med anledning av det senaste årets kritik mot hur falska nyheter sprids på Facebook, berättar bolaget nu om en omfattande satsning på journalistik, kallat "Facebook Journalism Project".
Facebook hoppas att projektet ska stärka nätverkets relation till nyhetsindustrin, skriver Techcrunch.
Initiativet kommer ge mediehus tillgång till flertalet nya verktyg och erbjuda hjälp att utveckla nya produkter på Facebook.
Bland de framtida lanseringarna finns kurser för reportrar i hur man gör journalistik på Facebook och verktyg för att bekämpa spridning av falska nyheter.
Dessutom ska projektet inkludera uppdateringar av Instant Articles, som många gånger kritiserats för att flytta läsningen från den egna nyhetssajten till Facebooks egen plattform och göra nyhetens faktiska avsändare mindre synlig.
Mediehus ska ges tillgång till nya paket av Instant Articles, som ska möjliggöra för läsare att efter att ha läst en nyhet direkt i sitt nyhetsflöde på Facebook, sedan kunna klicka sig vidare bland ett urval av övriga nyheter från publicisten. Urvalet kan exempelvis komma att baseras på vilka stora nyhetshändelser som är aktuella.
Dessa paketlösningar av Instant Articles testas just nu med The Washington Post, Fox News, El Pais och Hindustan Times, enligt Techcrunch.