Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook gör det lättare att tjäna pengar på Instant articles

Publicerad: 12 Juni 2017, 06:31
Uppdaterad: 12 Juni 2017, 07:20

Från och med nu har alla utgivare möjlighet att inkludera annonser bland de relaterade artiklarna.


Ämnen i artikeln:

FacebookInstant articles

Facebook har sedan några månader tillbaka testat att inkludera annonser bland de relaterade artiklarna som ligger längst ned under Instant articles. Funktionen har, enligt företaget, lett till 25 procents ökning av antalet utgivare på plattformen.

I fredags blev tjänsten tillgänglig för samtliga utgivare.

"Med Instant Articles vill Facebook fortsätta leverera högkvalitativt innehåll till läsare, samtidigt som de hjälper till att öka både deras och annonsörers intäkter", lyder det i ett pressmeddelande.

Tack vare tjänsten sägs utgivare ha kunnat öka sin trafik med 20-50 procent, jämfört med att endast ha mobilanpassade hemsidor. På samma sätt ska deras RPM (intäkt per 1000 sidvisningar) ha ökat med 50 procent under de senaste sex månaderna.

"Facebook investerar löpande i nya funktioner som hjälper utgivare att bygga relationer med sin målgrupp. I dag är var tredje artikelvisning på Facebook en Instant Article. Över 10 000 utgivare runt om i världen använder tjänsten och via Facebook Audience Network tjänar de tillsammans 1 miljon dollar per dag på den", står det vidare i utskicket.

Här kan du läsa mer om Instant articles nya funktioner.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

FacebookInstant articles

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.