Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook ger pengarna tillbaka efter annonsbugg

Publicerad: 17 Maj 2017, 05:06
Uppdaterad: 17 Maj 2017, 15:30

En "bugg" gjorde att annonsörer fakturerades fel efter att användare klickat på videos i en annons-karusell.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Felet ska ha slagit till när Facebook användes i mobilen utan att använda appen. Enligt Facebook påverkades 0,04 procent av annonsvisningarna, rapporterar CNN tech.

"Oavsett hur många exponeringar som påverkades så tar vi alla buggar på allvar och ber om ursäkt för eventuella olägenheter", skriver Facebook på företagets blogg.

Annonsörerna ska ha överfakturerats i snitt 10 dollar för mycket under ett år, enligt källor till CNN, men det ska vara oklart hur många som har blivit påverkade.

Facebook fick i höstas hård kritik sedan Wall Street Journals avslöjande om att företaget kryddat sina videosiffror. Företaget erkände att man då hade räknat fel på den genomsnittliga tiden som användare tillbringade med att titta på Facebook video.

När Dagens Media intervjuade Facebooks chef i Nordeuropa, Steve Hatch, tidigare i år berättade han att man har inlett flera samarbeten för att få till en oberoende kontroll och garantera att mätningarna blir korrekta.

Mathias Asplund

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.