Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Digitalt

Facebook ger användarna mer kontroll över vilka annonser som visas

Publicerad: 4 mars 2021, 17:00

Facebook-användare kommer framöver att ges större frihet att kontrollera flödet av annonser som rör sociala frågor, val och politik.

Foto: Pixabay + Gettyimages

Nu ges bland annat svenska Facebook-användare större frihet att begränsa annonser som rör sociala frågor, val och politik.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Frågan om huruvida nätjättarna ska tillåta politiska annonser eller inte har länge varit en het potatis. Till skillnad från exempelvis Twitter har Facebook låtit politiker marknadsföra inlägg som inte är faktakontrollerade, vilket har väckt kraftig kritik. Inför det amerikanska presidentvalet i höstas pausade dock plattformen tillfälligt alla annonser som rörde sociala frågor, val och politik i USA. 

På torsdagen stod det klart att Facebook nu planerar att utöka användarnas egen kontroll över vilka annonser som visas på Facebook. Med start i dag kommer användarna att, genom nya verktyg, kunna begränsa antalet annonser som rör just sociala frågor, val och politik. För de användare som som slår på funktionen kommer annonser som är märkta med ”betalas av” att döljas.

Den utökade möjligheten ges till användare i ett hundratal länder varav Sverige är ett. I USA och Brasilien lanserades funktionen 2020 efter interna protester mot ledningen.

Bakgrunden till att man nu ger långt fler större möjlighet att styra av flödet är, enligt Facebook, att flera användare önskat färre annonser av det här slaget.

LÄS OCKSÅ: Svenska Facebook bekräftar: Ingen faktakoll av politiska annonser

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.