Digitalt presenteras av:

Facebook går om Youtube bland unga

Facebook går om Youtube bland riktigt unga användare i Sifos senaste mätning av större sociala medier.

Sifo har på senare tid börjat mäta svenskarnas medvetna användande av sociala medier – Facebook, Youtube, MSN, Spotify och Myspace – i Orvesto Konsument.

I årets första Orvesto Konsument-rapport i juni hade Facebook den största veckoräckvidden i alla ålderskategorier – utom bland 15-19-åringar där Youtube var störst. I den senaste rapporten är det omvänd ordning. Facebook har ökat och gått om Youtube, som har tappat något. Alla medierna i mätningen har störst räckvidd i unga målgrupper.

Facebook ökar generellt sett mest av sajterna. Det gör även gapet mellan könen på Facebook där veckoräckvidden för kvinnor i åldern 15-79 år har gått från 32 procent till över 37 procent, medan männen har ökat från betydligt lägre 26 procent till drygt 30 procent.

Spotify har en veckoräckvidd på nära 22 procent och har därmed passerat MSN, som tappar något mellan mätningarna. Det gör även Myspace som har en blygsam räckvidd på knappt 2 procent.

 

SOCIALA MEDIERS VECKORÄCKVIDD

Veckoräckvidd i procent i åldersgruppen 15-79 år. Statistiken är sammanställd ur Orvesto Konsument 2010:2. Källa: TNS Sifo.

Synnöve Almer

Publicerad 2010-11-11 13.15Uppdaterad 2015-12-06 15.32

Dela artikeln: