Facebook erbjöd riktade annonser mot antisemiter

2017-09-15 10:19  
En vanlig inställning från techbolag som Facebook, är att man inte ser det som sin roll att censurera internet eller avskräcka användarna från att uttrycka sig politiskt. Bild: Pexels

Genom Facebooks annonsverktyg har annonsörer kunnat rikta annonser mot antisemiter. Det avslöjar grävorganisationen Propublica.

Det är den amerikanska grävorganisationen Propublica som avslöjar att Facebook har erbjudit annonsörer möjlighet att genom sitt annonsverktyg rikta annonser till personer som uttryckt intresse för ämnen som "judehat", "hur man bränner judar" och "varför judar förstör världen". 

För att testa om denna annonskategori verkligen fanns, betalade Propublica 30 dollar för att rikta annonser mot de antisemitiska kategorierna – vilket Facebook godkände efter 15 minuter.

Efter att Propublica kontaktade Facebook valde bolaget att ta bort de antisemitiska kategorierna, som var skapade av en algoritm, och meddelade även att man ska undersöka hur man ska gå tillväga för att komma till rätta med problemet.

– Det finns tillfällen då det cirkulerar innehåll på vår plattform som strider mot våra riktlinjer. I det här fallet har vi raderat möjligheten att rikta annonser utefter dessa termer, säger Rob Leathern, produktchef på Facebook, till sajten.

Facebook genererar sina annonskategorier atomatiskt, baserat på information som användarna medvetet delar med Facebook, men även vad de implicit förmedlar genom sin onlineaktivitet.

En vanlig inställning från techbolag som Facebook är att man inte ser det som sin roll att "censurera" internet eller avskräcka användarna från att uttrycka sig politiskt.

Med anledning av de våldsamma sammandrabbningarna mellan vit makt-anhängare och motdemonstranter i Charlottesville i amerikanska delstaten Virginia i augusti, gick dock Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg ut och sade att det "inte finns något utrymme för hat på vår plattform". Samtidigt har Facebook under senaste månaderna gjort flera initiaitv för att stoppa spridningen av falska nyheter, som länge varit ett problem för bolaget.

Så sent som i förra veckan kom dock ett avslöjande i samma stil: Facebook sålde annonser till ett värde av närmare en miljon kronor till ryska konton som spridit propaganda och falska nyheter under det amerikanska valet förra hösten.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt