Få hela storyn
Starta din prenumeration
Digitalt
Publicerad: 31 Augusti 2011, 12:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00
Facebook skrotar Grouponkonkurrenten Deals. Men erbjudandetjänsten Check–in Deals, som kom till Sverige i våras, blir kvar.
Ämnen i artikeln:
FacebookSedan Facebook i förra veckan aviserade förändringar i check-in-funktionen Facebook Places har det uppstått förvirring kring vad som händer med Check-in Deals.
Erbjudandentjänsten, som lanserades i Sverige i maj i samarbete med ett antal utvalda annonsörer, kommer dock inte att försvinna.
Däremot försvinner Facebooks Groupon-liknande tjänst Deals, som bara funnits i USA.
– Jag förstår att det kan bli förvirring eftersom båda tjänsterna kallas för Deals, säger Jan Fredriksson på Facebooks pr-byrå Helm1.
Facebook Deals lanserades på prov på några marknader i USA men skrotas nu efter bara fyra månader.
– Målsättningen var att Deals skulle vara en lovande tjänst som så småningom skulle komma även hit. Men nu väljer man att inte satsa vidare. Den försvinner om några veckor, säger Jan Fredriksson.
Facebook kommer också ta bort check in-funktionen Places i sin nuvarande form.
Istället ska de positionsbaserade tjänsterna bli en del av statusuppdateringen, där man kan tagga sig på en plats istället för att checka in.
– I princip är det samma sak och för annonsörerna innebär det inte några förändringar alls. Man anpassar tjänsten utifrån hur medlemmarna beter sig, säger Jan Fredriksson.
Kristin Djerf
Ämnen i artikeln:
Facebook