Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook Deals försvinner – och blir kvar

Publicerad: 31 Augusti 2011, 12:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Facebook skrotar Grouponkonkurrenten Deals. Men erbjudandetjänsten Check–in Deals, som kom till Sverige i våras, blir kvar.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Sedan Facebook i förra veckan aviserade förändringar i check-in-funktionen Facebook Places har det uppstått förvirring kring vad som händer med Check-in Deals.

Erbjudandentjänsten, som lanserades i Sverige i maj i samarbete med ett antal utvalda annonsörer, kommer dock inte att försvinna.

Däremot försvinner Facebooks Groupon-liknande tjänst Deals, som bara funnits i USA.

– Jag förstår att det kan bli förvirring eftersom båda tjänsterna kallas för Deals, säger Jan Fredriksson på Facebooks pr-byrå Helm1.

Facebook Deals lanserades på prov på några marknader i USA men skrotas nu efter bara fyra månader.

– Målsättningen var att Deals skulle vara en lovande tjänst som så småningom skulle komma även hit. Men nu väljer man att inte satsa vidare. Den försvinner om några veckor, säger Jan Fredriksson.

Facebook kommer också ta bort check in-funktionen Places i sin nuvarande form.

Istället ska de positionsbaserade tjänsterna bli en del av statusuppdateringen, där man kan tagga sig på en plats istället för att checka in.

– I princip är det samma sak och för annonsörerna innebär det inte några förändringar alls. Man anpassar tjänsten utifrån hur medlemmarna beter sig, säger Jan Fredriksson.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.