Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag14.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook betalar tillbaka till annonsörer

Publicerad: 26 november 2020, 07:53
Uppdaterad: 26 november 2020, 10:51

Facebook återbetalar flera miljoner dollar till annonsörer som drabbats av ett mätfel.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Det är i Facebooks verktyg ”conversion lift” som mätfelet ligger, skriver Adage. Verktyget används för att mäta hur effektiv en kampanj är när det gäller nyckelfaktorer som försäljning. Effekten har dock överdrivits och kampanjer verkar helt enkelt ha presterat bättre än de faktiskt har gjort. Det drabbar annonsörer som baserar sin adspend på hur tidigare kampanjer har presterat, och de betalar därmed alltså för mycket.

Enligt Adage upptäcktes mätfelet i förra veckan, men problemet har funnits nästan ett helt år.

– När vi gjorde förbättringar i vårt mätsystem, upptäcktes ett tekniskt fel som påverkade tester i ”conversion lift”. Vi har fixat det och jobbar nu tillsammans med de annonsörer som har påverkats, skriver en talesperson för Facebook i ett mejl till Adage.

Om även svenska annonsörer är drabbade är oklart.

– Tyvärr har jag inga detaljer att dela kring vilka annonsörer som är drabbade eller hur våra avtal ser ut, skriver Lukasz Lindell, corporate communications manager Nordics på Facebook, i ett mejl till Dagens Media.

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.