Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook avslöjar nya mätfel

Publicerad: 12 December 2016, 10:26
Uppdaterad: 12 December 2016, 10:49

Foto: Skärmdump från Facebooks blogginlägg

I ett blogginlägg berättar Facebook om nya mätfel samtidigt som de presenterar nya uppdateringar för reklamstatistiken.


Ämnen i artikeln:

Facebook

I ett blogginlägg som publicerades i fredags meddelar Facebook att man felkalkylerat statistik som marknadsförare tittar på för att mäta effekten av sina kampanjer. Detta rapporterar bland annat Adage.

Det här tredje gången sedan slutet av september som Facebook meddelar att deras mätningar inte stämmer. De nyupptäckta felen är dock inte lika omfattande som när Facebook meddelade att felberäknat statistiken för videovisningar under två års tid.

Felkalkyleringarna rör antalet "gilla" och delningar. Det finns en diskrepans mellan "gilla" och delningar som räknas via Facebooks Graph API och de "gilla" och delningar som räknas när man skriver i en URL i sökfältet i Facebooks mobilapp. (Se bild nedan).

Facebook har även upptäckt mätfel när det kommer till antalet "gilla" och "emoji-reaktioner" som syns för livevideo. Samtliga fel arbetar Facebook med att lösa.

I blogginlägget meddelar även Facebook att de kommer förändra och förbättra reklamstatistiken i syfte att ge annonsörer mer exakt data. Annonsörer ska bättre kunna beräkna den potentiella totala räckvidden och den beräknade dagliga räckvidden.

Facebook arbetar även med förändringar som kommer ge annonsörer en mer korrekt uppskattning för en given målgrupp och som kommer ta större hänsyn till publiker över flera plattformar.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.