Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook: ”Även de svenska användarna måste betala”

Publicerad: 8 April 2013, 11:51
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Även i Sverige kommer Facebooks användare att tvingas betala för vissa tjänster. Hittills har 10 procent av användarna utsetts till "testpersoner".


Ämnen i artikeln:

Facebook

Svenska medier har under dagen rapporterat om att Facebook börjat ta betalt för vissa tjänster. Nu meddelar Facebooks svenska pr-byrå att betaltjänsten även omfattar de svenska användarna.

– Först och främst är det här ett test, Facebook vet inte om man kommer köra i gång tjänsten fullt ut. Nu är det Sveriges tur att testa på den, slumpvis har tio procent av användarna valts ut, säger Jan Fredriksson på pr-byrån Northern Link PR till Dagens Media.

Tjänsten innebär att användare ska betala för att kontakta personer utanför sitt Facebook-nätverk. Det har varit möjligt tidigare men då har meddelandet hamnat i mottagarens ”annat-korg”, med den nya betaltjänsten ska meddelandet istället hamna direkt i personens inkorg.

– När testet började i USA kostade ett betalmeddelande i snitt en dollar, vad jag har hört kostar det något liknande i Sverige. Men priset kan variera beroende på vem man kontaktar. En parameter som avgör priset är hur många följare personen har, desto fler desto dyrare kan det bli, säger Jan Fredriksson.

För att motverka spam har Facebook satt en maxgräns på antalet mottagna meddelanden till ett i veckan.

– Om man exempelvis är rockstjärna ska man inte behöva känna att man blir ned-spammad på grund av den nya tjänsten. Tjänsten ska fylla en funktion både för den som mottar meddelandet och för den som skickar det, säger Jan Fredriksson.

Under dagen har många användare rasat mot Facebook och hotat med bland annat avhopp, men än så länge är det inget som Facebook märkt av.

– Tjänsten ska vara något bra för användarna så vi hoppas att de förstår det rätt och inte väljer att avsluta sitt Facebook-konto, säger Jan Fredriksson.

Testet har ingen deadline utan det kommer att fortsätta tills man fått tillräcklig respons från användarna. Om användarna tar emot tjänsten bra kommer man besluta i fall det ska bli en del av Facebooks vanliga utbud.

Frida Wickberg

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.