Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook-användandet ökar men annonsintäkterna minskar

Publicerad: 26 Mars 2020, 09:33

Facebook upplever sedan coronautbrottet en ökning i användandet, framför allt av kommunikationstjänsterna. Men samtidigt minskar annonsintäkterna.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetFacebook

Runtom i världen sitter ett stort antal människor i karantän till följd av det nya coronaviruset. Det här har gjort att många i dag kommunicerar med såväl kolleger som vänner och bekanta digitalt.

I spåren av det har användandet av Facebook ökat, enligt sociala medier-nätverkets egna siffror. I flera av de länder som påverkats mest av viruset har användandet av meddelandetjänsten Messenger ökat med 50 procent den senaste månaden. Även kommunikationstjänsten Whatsapp har ökat i användning.

Men precis som många mediehus vittnar Facebook om en nedgång i annonseringen.

– Samtidigt har vi också sett minskade annonsintäkter i länder som infört strikta handlingar för att minska spridningen av covid-19, skriver Sami Tahir, Spotlight PR för Facebook i Sverige i ett mejl.

Läs mer i ett blogginlägg signerat Facebooks Alex Schultz och Jay Parikh.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetFacebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.