Digitalt
Facebook-användandet ökar men annonsintäkterna minskar
Publicerad: 26 mars 2020, 09:33
Facebook upplever sedan coronautbrottet en ökning i användandet, framför allt av kommunikationstjänsterna. Men samtidigt minskar annonsintäkterna.
Runtom i världen sitter ett stort antal människor i karantän till följd av det nya coronaviruset. Det här har gjort att många i dag kommunicerar med såväl kolleger som vänner och bekanta digitalt.
I spåren av det har användandet av Facebook ökat, enligt sociala medier-nätverkets egna siffror. I flera av de länder som påverkats mest av viruset har användandet av meddelandetjänsten Messenger ökat med 50 procent den senaste månaden. Även kommunikationstjänsten Whatsapp har ökat i användning.
Men precis som många mediehus vittnar Facebook om en nedgång i annonseringen.
– Samtidigt har vi också sett minskade annonsintäkter i länder som infört strikta handlingar för att minska spridningen av covid-19, skriver Sami Tahir, Spotlight PR för Facebook i Sverige i ett mejl.
Läs mer i ett blogginlägg signerat Facebooks Alex Schultz och Jay Parikh.