Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Facebook anställer 1000 annonsgranskare

Efter kritiken om politiska annonser på nätverket – nu skärper techjätten sin kontroll av annonser.

It-giganter som Facebook, Twitter och Google har på senaste tiden fått utstå hård kritik från amerikanska myndigheter. Dessa menar att bolagen inte har gjort tillräckligt för att förhindra möjligheten för andra länder att försöka påverka den politiska opinionen i landet.

Facebook har tidigare bekräftat att man upptäckt hur en stor mängd annonser med politisk karaktär kunnat kopplas till en rysk " trollfabrik" i samband med det amerikanska presidentvalet. I går sade företaget att omkring 10 miljoner människor uppskattas ha exponerats för de ryska propagandrannonserna.

Tidigare i veckan vittnade även Twitter, i samband med en utfrågning i den amerikanska senaten, om hur företaget stängt ned över 200 ryska konton som kunnat knytas till samma ryska aktörer som florerade på Facebook.

Som ett svar på kritiken meddelar nu Facebook att företaget planerar att anställa inte färre än 1000 personer för att skräpa sin kontroll av annonser på plattformen. Framöver ska inte bara innehållet i annonserna granskas, utan även i vilket sammanhang de förekommer, vem som är avsändare, samt vilken målgrupp annonserna riktar sig mot, uppger Facebook enligt Techcrunch.

Insatsen är inte den första Facebook gör i år för att få bättre kontroll över vad som sprids på nätverket. I våras meddelade Facebook att företaget planerade att anställa 3000 personer för att snabbare kunna ta bort stötande videoinnehåll.

Här kan du läsa mer om hur Facebook planerar att skärpa sin annonskontroll.

Publicerad 2017-10-03 06.23Uppdaterad 2017-10-03 06.29

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: