Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Digitalt presenteras av:

Facebook: Annonseringen har nått sin gräns

En miljard människor använder enbart Facebook på mobila enheter. Foto: Janne Naess

Bolaget ökar sin omsättning med 55 procent men aktien sjunker efter kommentar från Facebooks finanschef.


Publicerad 2016-11-03 08:04
Uppdaterad 2016-11-03 08:49

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Facebook sprängde marknadens förväntningar och omsatte runt 62 miljarder kronor under årets tredje kvartalt, skriver Techrunch. Det innebär att jätten ökade sin omsättning med 55 procent jämfört med samma kvartal föregående år, skriver Di Digital

Hela 84 procent av intäkterna kom från mobila annonsintäkter, som i pengar rör sig om 5,7 miljarder kronor.

Trots kraftig ökning i omsättning så sjönk aktien rejält med runt 7.6 procent bara timmar efter rapporten kom.

Orsaken var en kommentar från finanschefen David Wehner, som upprepade sitt uttalande om att Facebook närmar sig maximal annonsbelastning. Vilket innebär att de inte kommer kunna öka antalet annonser som visas.

Dessa ökningar, tillsammans med en ökning av användare och engagemang var en stor anledning till Facebooks totala intäktstillväxt.

På grund av det förväntar sig Facebook att tillväxttakten för annonsintäkter kommer sjunka nämnvärt.

En majoritet av Facebook-användarna använder nu det sociala nätverket i uteslutande på en mobil enhet, skriver Mashable. Detta enligt Facebooks rapport för det tredje kvartalet.

Av Facebooks 1,79 miljarder aktiva användare per månad är det hela en miljard människor som använder Facebook enbart genom mobila enheter.

Över 1,18 miljarder människor världen över använder Facebook varje dag och 1,09 miljarder klickar sig istället in på en mobil enhet.

Det är inte en slump att Rob Newlan, chef över Creative Shop för Instagram och Facebook EMEA, framhäver att den viktigaste och största kreativa utmaningen för annonsörer är att bygga lösningar för mobilen.

Instagram Stories som lanserades i augusti har snabbt lockat över 100 miljoner dagliga användare. Att jämföra med Snapchat som har 150 miljoner dagliga användare.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.