Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Facebook-annonser släppta – visar Rysslands påverkan på USA-valet

Nysläppta Facebook-annonser visar hur Ryssland försökte påverka det amerikanska valet 2016.

Demokrater från det amerikanska underrättelseutskottet har släppt över 3500 Facebook-annonser som skapades eller främjades av en rysk internetbyrå, det rapporterar AP.

De släppta annonserna ger för första gången en tydligare bild över Rysslands försök att påverka väljarna under det amerikanska valet 2016.

Majoriteten av annonserna som spreds på Facebook är ämnesbaserade och handlar bland annat om att sprida argument för och emot invandring, HBTQ-frågor och vapenrättigheter. Flera annonser handlade även om att splittra grupper och människor genom att ta upp frågor som polisbrutalitet eller tala nedsättande om Black Lives Matters-rörelsen.

Ett visst antal av dessa Facebook-annonser har släppts tidigare men det här är första gången som de släpps i sin helhet.

En genomgång av annonserna och datan visar exempelvis att vissa Facebook-annonser som kritiserade invandring riktade sig bland annat till de som gillade specifika programledare för Fox News, Wikileaks-grundaren Julian Assange, "old glory" och förenta staternas konstitution.

Publicerad 2018-05-11 06.31Uppdaterad 2018-05-11 06.47

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: