Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook-annonser släppta – visar Rysslands påverkan på USA-valet

Publicerad: 11 Maj 2018, 06:31
Uppdaterad: 11 Maj 2018, 06:47

Nysläppta Facebook-annonser visar hur Ryssland försökte påverka det amerikanska valet 2016.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Demokrater från det amerikanska underrättelseutskottet har släppt över 3500 Facebook-annonser som skapades eller främjades av en rysk internetbyrå, det rapporterar AP.

De släppta annonserna ger för första gången en tydligare bild över Rysslands försök att påverka väljarna under det amerikanska valet 2016.

Majoriteten av annonserna som spreds på Facebook är ämnesbaserade och handlar bland annat om att sprida argument för och emot invandring, HBTQ-frågor och vapenrättigheter. Flera annonser handlade även om att splittra grupper och människor genom att ta upp frågor som polisbrutalitet eller tala nedsättande om Black Lives Matters-rörelsen.

Ett visst antal av dessa Facebook-annonser har släppts tidigare men det här är första gången som de släpps i sin helhet.

En genomgång av annonserna och datan visar exempelvis att vissa Facebook-annonser som kritiserade invandring riktade sig bland annat till de som gillade specifika programledare för Fox News, Wikileaks-grundaren Julian Assange, "old glory" och förenta staternas konstitution.

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.