Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Facebook-annonser har blivit effektivare

Publicerad: 27 Oktober 2015, 05:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:24

Adobe kommer med ny rapport som visar att annonser på Facebook får allt bättre genomslagskraft.


Ämnen i artikeln:

AdobePinterestGoogleTwitterFacebook

Enligt Adobes rapport om den globala annonsmarknaden har Facebooks annonser fått bättre genomslagskraft och klickfrekvensen har på bara ett år ökat med 35 procent.

Samtidigt visar rapporten att antalet annonser på Facebook har minskat med 13 procent.

Adobe har låtit undersöka 900 miljarder digitala annonsvisningar och 23 miljarder klick på annonser från sociala plattformar som Facebook, Google, Bing, Twitter, YouTube och LinkedIn.

Analysen visar att CTR (click-through-rates) för annonser på både Facebook och Google har ökat med 35, respektive 25 procent det senaste året.

– Förra året ändrade Facebook sin algoritm i ett försök att få färre men effektivare annonser och de nya siffrorna bekräftar att de har lyckats. Vi ser en minskning av antalet annonsvisningar med 13 procent, medan intresset från användarna har lett till 35 procent fler klick. Den här utvecklingen gynnar inte bara Facebook utan också användarna som utsätts för färre irrelevanta annonser, säger Håkan Cedell, Nordisk chef för Adobe Media Optimizer, i ett pressmeddelande.

Rapporten visar också att Facebook är den starkaste plattformen och genererar större värde per annonsklick än till exempel Twitter och Pinterest. 

Vidare att investeringarna i sökordsmarknadsföring ökar på global nivå med 10 procent. Google är fortsatt störst men utmanaren Bing ökar mest.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.