Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Facebook ändrar flödet – drabbar annonsörer

Mindre inlägg från annonsörer och publicister och mer inlägg från familj och vänner när Facebook ändrar algoritmerna.

Facebook planerar att göra en enorm förändring när det kommer till nyhetsflödet. I ett Facebook-inlägg under torsdagen meddelade vd Mark Zuckerberg att användare kommer börja se mer inlägg från familj och vänner och mindre från publicister och annonsörer, det rapporterar bland annat Recode.

Ändringen bygger även på insikten att användare uttryckt att de känner sig överhopade av innehåll från just annonsörer och olika medier, skriver Mark Zuckerberg i inlägget.

Han skriver vidare att själva kärnan med Facebook är att föra människor samman, vilket motarbetas då människor ser mer innehåll från annonsörer snarare än familj och vänner.

Förändringarna är ett hårt slag mot både publicister och annonsörer som lägger ned mycket tid på att skapa innehåll för Facebook.

I inlägget skriver även Mark Zuckerberg att man räknar med att människor kommer spendera mindre tid på plattformen.

"Men jag förväntar mig också att tiden du spenderar på Facebook kommer vara mer värdefull. Och om vi gör det rätta så tror jag att det kommer vara bra för vårt nätverk och för vår affär i det långa loppet".

Mindre tid på Facebook resulterar rimligtvis i mindre exponering för annonser.

Facebook påbörjade förändringarna redan under förra året och månader framöver kommer man fortsätta att göra dessa förändringar i alla Facebooks tjänster, det som påverkas först är just nyhetsflödet.

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-01-12 07.06Uppdaterad 2018-01-12 08.13

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: