Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Facebook ändrar betalmodellen

Publicerad: 10 Juli 2015, 05:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:55

Facebook förändrar vad som räknas som ett klick på en annons.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Tidigare har förutom regelrätta klick även likes, kommentarer och delningar med mera räknats som klick på en annons.

Nu tar Facebook bort det och ska bara räkna in ”verkliga” klick, det vill säga klick för att ta sig vidare till en annan sajt, call-to-action klick, klick för att installera en app, klick till så kallade canvas-appar, samt klick till videos på andra sajter.

Enligt Facebook betyder förändringen att annonsörer får ett bättre värde för sina annonskronor.

Samtidigt innebär förändringen att CTR (click-through rate) kommer att gå ner för samtliga annonser.

”Förändringen genomförs för att kunna erbjuda ett mått som bättre svarar mot hur annonsörer bjuder på annonsutrymme, så att annonsörer på ett bättre sätt kan optimera sina kampanjer gentemot kampanjmålen”, skriver Facebook i ett pressmeddelande.

Så sent som igår genomförde Facebook även en förändring som ger användarna mer makt över nyhetsflödet. Uppdateringar från vänner och sidor som är ”favoritmarkerade” kommer att synas högst upp i flödet.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.