Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Digitalt

Fab Media lanserar digitala satsningen "Baaam"

Publicerad: 21 Februari 2017, 07:52
Uppdaterad: 21 Februari 2017, 07:56

"Baaam" lanserades igår 20 februari, samtidigt som Solo och Shape Up försvann digitalt.

Anders Juhlin, vd för Fab Media, berättar om nya plattformsoberoende medietjänsten "Baaam" – och varför man väljer att skrota Solo och Shape Up digitalt.


Ämnen i artikeln:

FAB MediaFrida FörlagSolo

Fab Media, som tidigare hette Frida Förlag, lanserar nu den digitala, plattformsoberoende medietjänsten "Baaam" mot alla kvinnor 20-35, samtidigt som man väljer att skrota Solo och Shape Up digitalt.

Bakgrunden är användarnas förändrade beteende, berättar vd Anders Juhlin, och syftet är att ta nästa steg i Fab Medias resa till att bli ett digitalt mediehus för alla Sveriges kvinnor i åldern 12-35.

– Lanseringen av "Baaam" handlar om att vi ska fortsätta vara relevanta för målgruppen, som till stor del lever i mobilen. Det är alltså inte så konstigt att printförsäljningen går nedåt. Digitalt har vi lyckats väldigt bra med Frida och Chic, men sämre med Solo och Shape Up. Där kan man dra olika slutsatser med alltifrån omoderna värderingar till omslag, men vi har landat i att de helt enkelt inte är gångbara digitalt, säger han till Dagens Media.

Inför lanseringen av "Baaam" har Fab Media gjort djupa analyser av målgruppen, där man bland annat undersök vilka frågor de bryr sig om.

– Det har hänt en hel del med målgruppen unga kvinnor under de senaste åren. Den har blivit mycket mer samhällsmedveten och idolerna är kvinnor som Zara Larsson och Beyonce, som gör något på riktigt samtidigt som de tar tydlig ställning i olika frågor. Utifrån det har vi tittat på hur vi på bästa sätt möter detta. Det går inte att "tvätta" Solo till exempel, utan vi måste stöpa om varumärket mot målgruppen och satsa på någonting nytt.

Innehållet i "Baaam" kommer att bli mycket bredare än i Solo och Shape Up, och även om man inte skrotar klassiska tjejtidningsinslag som skönhet och mode, kommer man satsa mer på samhällsinslag såsom debatter, politik och även redaktionella kampanjer där man driver en agenda, alltid på användarnas sida.

Anders Juhlin nämner Popsugar som exempel.

– Målet är att lägga fokus på innehållet och distribuera det där läsarna befinner sig, och de vill helst inte bort från sina sociala kanaler. Men även om vi till exempel kör instant articles på Facebook, måste innehållet ha ett hem. Därför kommer vi även ha en sajt för att på så vis kunna bygga kanalerna.

Plattformen kommer även att erbjuda nya möjligheter för annonsörerna.

– Vi har till exempel tagit fram ett nytt displayformat som heter Flying Carpet, som vi märker att användarna gillar. Dessutom kommer vi givetvis att jobba stenhårt med native, och även kampanjrelaterat innehåll. För tillfället handlar det mycket om att bygga förtroende hos målgruppen – nästa steg är att matcha oss med samarbetsparters för att göra något bra för målgruppen tillsammans.

Fab Media har på ett år har ökat sin räckvidd från 300 000 läsare till att nå över en miljon användare i månaden.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

FAB MediaFrida FörlagSolo

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.