Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag22.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Digitalt

Få mikrobloggar på företagen

Publicerad: 29 januari 2009, 08:54
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:32

Användandet av mikrobloggar har exploderat de senaste veckorna och de har tydliga fördelar som företagen kan använda i sin marknadsföring. Men mycket få företag har hittat fram.


Mikrobloggar med Twitter, Jaiku och svenska Bloggy i spetsen har fått stor uppmärksamhet i media de senaste veckorna och användarna har ökat snabbt.

- Mogenheten har fötts ur Facebook och att användandet av bloggar, både skrivandet och läsandet, har ökat, säger Brit Stakston, kommunikationskonsult och ansvarig för sociala medier på JMW.

Flera politiska partier har hittat till tjänsterna och svenska medier har varit tidigt ute. Socialdemokraterna, Svenska Dagbladet, Expressen och Medievärlden är organisationer och företag som syns i mikrobloggar.

Men enligt Bris Stakston är det fortfarande långt i från att mikrobloggar blivit något för alla, att använda dem som del i företagens marknadsföring och kommunikation är också i sin linda.

- Mikrobloggarna är ett utmärkt varningssystem för företag att använda för att tidigt kunna se vad som skrivs om just dem. Mikrobloggarna fungerar även för omvärldsbevakning eller för att anordna fokusgrupper, säger Brit Stakston.

De mediebyråer som Dagens Media varit i kontakt med säger att mikrobloggar finns med i tankarna men att det ännu finns få exempel på där de aktivt används som medieval. Vanliga bloggar är däremot numera en vanlig del i mediemixen eftersom att fler och fler har utrymme för annonser.

De stora mikrobloggningstjänsterna har i dag inga utrymmen för traditionell annonsering. För att få in mikrobloggarna i sin marknadsföring måste företagen istället delta aktivt.

- Den egna företagsbloggen är ett sätt att långsiktigt positionera sig. En mikroblogg handlar istället om direkt konversation. Det finns utrymme för de företag som är snabbt ute bland mikrobloggarna att få en position som piggt och nytänkande.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.